Uzun görüş, mihenk taşı, sine, aşk

Olgunluk için, olumsuz bir durumda, problem sırasında soğukkanlı ol, öfkeni kontrol et, başka açıdan görmeye çalış, uzun görüşlü ol, dar değil.

Rahmi Oruç Güvenç’in 18 Kasım 2007 tarihinde Ankara'da verdiği seminerde Şefika Balaban Brandenberger alınan notlardan derlenmiştir.

ÖLÇÜ / Mihenk Taşı/ UZUN GÖRÜŞ / Hikmet ve Ölçü ilişkisi / Zilzal Suresi ve Meditasyon ilişkisi/ İnşirah Suresi ve Sadr Fuad ilişkisi/ Niyazi Mısri ve Kuranı Kerim Bağlantısı / Turgut Baba / Hüsnü Zan / AŞK nedir

Birleşmiş milletler raporu dünyanın katili insanın kendisi diye haber etmiş. Doğrular konuşulmazsa ve bazı yaptırımlarla uygulanmaya konulmazsa yanlış devam edebilir. Biz düşüncemizle, sözlerimizle daima doğru işleri yapmayı sürdürmeliyiz.

İnsan zalimdir diyor Allah. Nefsindeki basit bağlantılardan geliyor. Kâmil derecesine kadar seviyeler var.

Tasavvufta olgunluğun ölçü ile alâkası vardır daima. Olgunluk için, olumsuz bir durumda, problem sırasında soğukkanlı ol, öfkeni kontrol et, başka açıdan görmeye çalış, uzun görüşlü ol, dar değil.

Herhangi bir konuda iki kişiyle de görüş; uzun görüşün detaylarına ulaşmak için bu gereklidir. Bir kişi hata yapmış olabilir her olayda o kişi önceki davranışlarına göre yargılamamak lazım, peşin hükümden arınmak öfkeyi yenmenin şartlarındandır. Her an en yüksek merhamet duygusuna yakın davranmayı düşünmek ve bunun için kriterlerimizin yükseltilmesi gereklidir.

Selahattin Zerkubi gibi altın ile uğraşan sarraflar var ve bunlar çok hassas terazi ile altın ölçerler. Kaç derece ise onu bulurlar. İnsan zamanla Zerkub olur. Gönlünü o yöne tevdi ederek algılar. Heyecanlarına peşin hükümlerine karşı gelir. Şefkat gelir öfkeden geçer. Zalim insanın olgunlaşma imkânı vardır. Allah insanı halife olarak gönderdi. Nefsini olgunlaştırırken yaşadığı çevre ve insanlarıyla mevcut Cennet’i koruyacak bir kalite ve kapasite ile gönderildi insan.

En büyük hata başkasının hakkını gasp etmeye yönelmektir. Ekonomik dünya diye her şeyi maddeye bağlamak en büyük yanlış. Doğru için daima mücadele ve gerekli donanımı sağlamak gerekiyor. Eşya ile hayvanlarla konuşmak mümkün.

Pentatonik müzik türü doğaçlama olarak kendiliğinden meydana gelir. Beyinde alfa teta değerlerinin arttığı görülmüştür. Ve bu şekilde literatüre geçmiştir. Modern cazda da pentatonik müzik kullanılıyor ve müzik saatlerce devam edebilir.

Rejeneratif tıp, yani kendini yenileyen tıp biyolojik tıbbın içinde kullanılıyor.

Dil teorisyeni Wilhelm von Humboldt, dilin zaman içinde gelişimi vardır, diyor. Ancak dilin önüne gelen kişi tarafından bozulmaması lazımdır.

Tarzı vefa beş haneli bir makam olarak doğdu.

Mihenk taşı: kuyumcuların mücevher, altın ayarını ölçmek için kullandıkları taştır. Mizan, denge, teraziye ulaşınca insan vicdani sorumluluktan kurtuluyor. Olması gereken sağlanmış oluyor. Allah’ın iradesine, takdirine uygun bir davranış temelini oluşturuyor. Terazi simgesi kullanılıyor, adalet mülkün temeli demişler, çok doğru; adil olunduğunda, hak yenmeme durumu olacağından insanlar huzurlu olur. Mihenk taşının, ölçünün gelişmesine bağlıdır insanın gelişmesi de.

Mesnevi’de eşyayı rahatsız etmeyin onlar zikirdedir diyor Hazreti Mevlâna. İnsan eşyayı üstüne üstlük maalesef dejenere ediyor. Eşyadaki şuur bizim değerlendirmemizden farklı, ancak mihenk taşı; ölçü ve değerlendirme arttıkça şuur artar.

Atın gözlerinde kıyamete kadar hayır vardır, diye hadisi şerif var. Ağaçların secde ettiği mesnevi de geçiyor. İnsan hayvanlara zulmetmeyip asli görevlerinde kullanmalıdır. Bütün alemde, hazırda ve gaipte ne varsa münasebetimiz var, izole olamayız. Hepsi ile beraber ilahi rızaya uygunluk içinde, ahenkle yaşamak durumundayız. İnsan belirli olgunlaşmalarla hayvanların yeteneklerine ulaşabilir. Örümcek inanılmaz ağlar örüyor. İlham alınarak çelik ipler yapılmış. Hikmete ulaştıkça ölçünün yükselmesine bağlı gelişim oluyor.

Doğru bilgi ile donanım oldukça güzel; ahenkli hayata, hikmete ulaşılıyor. Miraçtaki Burak: Burak at ile eşek arasında ya da kendine mahsus bir biniş vasıtası. Hikâyede Manas hanımı Kanikey’e uçan at hediye eder.

At terbiyesi için atın yaşadığı alana yetiştirici geliyor ata bakmadan önünden geçip gidiyor ve o zaman at onu takip ediyor. Yoksa aylarca yıllarca at yola gelmeyebiliyor.

Zilzal Suresi meditasyon için çok önemli. Senin toprak bedenin yer olarak alındığında kuvvetli bir şekilde sarsılınca, yani ağırlıklar dışarı atılınca, toksinler atılınca, şuur kaybı, esas bilinmesi gerekene yapılan ziyaretle tekrar bilinç düzeyine ulaşınca ne oluyor diyeceğiz. Burada Allah’ın Habir ismi de var.

Turgut baba ihlas, Zilzal ve El Karia Suresi arasında ilişki var derdi. Araştırmakta fayda var.

İnşirah Suresi fizik ve manevi anlamı var ve yardım var. Göğüsün genişlemesi sadece nefes alışveriş değildir. Kalp var, ciğerler var; sadr diye geçiyor. Biz onların göğsündeki kini söker alırız ve cennete koyarız. Huzur içinde mutmain olabilmenin merkezi göğüs.

Yusuf Hamedani’nin, Rutbetül Hayat kitabında en son makam kalpte Fuad olarak bahsediliyor. “Gördüğünü Fuat’ı yalanlamadı” diyor. Fuad kalpte bir merhale olarak gösteriliyor. Kalp içinde yedi mertebeden bahsediliyor.

Kav-ü Kavs makamı da vardır.

Cebrail Aleyhisselamın hizmet ehli olduğuna dair atıf var. Necm Suresinde geçiyor. Niyazi Mısri de tasavvufta çok önemli, tasavvufu çok açık konuşan, dile getiren bir kişi olarak biliniyor. Turgut Baba Kuran-ı Kerim’in açıklamalarının da olduğunu söylüyor.

Hazreti Mevlâna Mesnevi de iyi zanda bulunma konusunda, “Hüsnü zan senin sağ elini demir gibi güçlendirir” diyor.

Bizim zannettiğimiz çok farklı olabilir. Soy ehli, yol ehli vardır.

Fleksibilite, esnek olmak, ısrarı engeller, yumuşak davranmamıza da sebep verir. Güçlü olmakla, haklı olmak aynı diye düşünülmemelidir.

Mesnevi okumaları: beş-altıncı cilt sayfa 222 konu 221. sayfada başlıyor beyit 2685 ten itibaren de devam ediyor. 2695 bizim açtığımız sayfa.

Zaten aşk her an görülmemiş bir tencere kaynatır, durur. Ver, düşünme ver. İhsanımızda ne tükenme vardır ne azalma… Başa kakılmayan değerli hazinemizden ver… Gönül evini iyiden de kötüden de sildim süpürdüm. Allah’tan başka ne görürsem benim değildir. İsteyen dilencinindir.

Suyun duru olması için beden ırmağı tertemiz olmalıdır. Suyu çer çöpten temizle.

2815. Beyit’e gelindi.

“Aşk aşktan başka ne varsa yer yutar. Kulluk ette belki sen de âşık olursun. Kul ol da yeryüzünde at gibi hür yürü” dermiş Hazreti Mevlâna.

Eviç makamından bir nefes.

Aşk için, gaipten gelen bilgiyi kayıtsız şartsız uyguladığını söylüyor Hazreti Mevlâna.

Amak-ı Hayal’de de soruluyor:

“Ey talip nereden gelir, nereye gidersin?”

“Nedensizlik ve niçinsizlikten gelir, Alemi Cihana giderim” cevabı gelince:

“Raci, mübarek olsun” diyor.

İmanın tam tersi neden, niçin şüphesidir. Gerisindeki hikmeti görmek lazımdır. Diğer görüşleri de öğrenip mihenk taşını güçlendirmek gerekiyor. Salt inançla kabul ancak riyazetle, perhizle buna layık olur diyor.

Son erdem olarak aşka geliniyor. Aşk aşk dediğin Elif, Şın, Kaf yani üç nokta’dır.

Sekiz konusunda ne düşünüyorsunuz?

Bektaşi tekkeleri sekizgen yapılır. İkinin katları vardır, ikiliğin birliğindeki birlik diye geçer. Zıtları birbirine götürür. Denge için kuyumcunun terazisi önemlidir. Kuyumcunun Mihengi için o konuda ikilik olacak ki birliği ulaşılacak.

Gayb O. Hu O! Hu ne ise o O!

La ilahe illa Hu için en üstün zikir denir.

Dengenin iki boyutta genişlemiş, en-boy-derinlik zuhur aleminin hülasası, özeti olarak düşünülebilir.

Riyazet ve perhizden geçen süreç sonucunda kalbimde iyi veya kötü bir şey kalmıyor.

Yediğimiz içtiğimiz her şeye karşı dikkatli olmak gerekiyor. ıspanaklı börekten zehirlenme olmuş.

Mesnevi 2, sayfa 382, 381. sayfadan başlıyor 1530-35 beyitlerde sevgi ile tortular durulur ayrılır. Noksan bilgi ile devam ediyor 1535. Beyitte Noksan bilgi melundur, diye buyurdu. En kötü hastalık aklı iyi kullanamamaktır. Sağduyu noksanlığıdır. Aklı yerinde kullanmak, sağduyuya dönmekle mümkündür. Gönül aynasını kirlerden temizlemek lazım. Sonu görmeyen akıl nefs sayılır. Müşteri yıldızı Jüpiter, Marsa mat olursa uğursuzlaşır. 1555. beyite gelindi.

Yedinci kat göğü açsın diyor Hazreti İbrahim.

‘’Aşk sayıya gelmez hesaba gelmez sevgidir.’’

Mesnevi üçüncü cilt sayfa 318 4315. beyit ile mesnevi okumalarına devam ediyoruz.

Ey Cebrail yürü işine git… 4375. Beyit.

 

Etiketler: aşk, kriter, Mevlâna, mihenk taşı, uzun görüş
İlginizi Çekebilecek Sohbet Notları

Arif, iman, sanat, tefekkür

Mevlevilik’te gönül bekleme adında bir uygulama vardır. Burada bütün dikkat gönlün manevi yapısına yöneltilir. Bütünlük içinde olan yüce kudret düşünülür.

Son Podcast
#173 – Sema

Rahmi Oruç Güvenç’in 1 Aralık 2012 tarihinde Ankara’da verdiği seminerin ses kaydının sekizinci bölümü.
Güvenç semanın tarihçesi, uygulaması ve kendi çalışmalarıyla ilgili bilgi veriyor.