25 Kasım 2006 Seminer Notları

REBAB, ŞÜPHE, İMAN ve ASR SURESİ; Gönül Bekleme, ASR ve HUD ve Kehf Sureleri, İKNA, EMİN İnsan, İkiden Bire ulaşma

Rahmi Oruç Güvenç’in 25 Kasım 2006 tarihinde verdiği seminerde Şefika Balaban Brandenberger alınan notlardan derlenmiştir.

Rebab

Rebab manaları olan bir enstrüman. 24 Nisan / 3-4 Mayıs İzmir Manisa Kütahya Konya Rebab Turu organize ediyoruz.

Sembolik olarak REBAB: Kaf’’ı Nun’ a Vurdu: Kün, yani OL dedi, manasını verir. Rebabın sapı Kaf harfi hindistan cevizi kısmı Nun harfi ile simgelenmiştir.

Sultan Veled Rebabname isminde bir eser yazıyor. Tercümesi arkadaşlarımız tarafından yapılıyor kitabın basılması için de sponsor aranıyor.

Kıl kopuz rebabın atası, basit melodileri üretme şansı var. Eski Şaman geleneklerinde kullanılan bir enstrüman. Hazreti Mevlâna, dostların mıknatısi cezbesidir ki, bunları benden icra ettiriyor, diyor.

Şartlar ve İyilik

İştirak edenlerin şartları herkesten geliyor. Şu kadar insana iyilik yaptım, artık yapmayacağım karşılık bulamadım, diyor. İyilik yapmayı rotari oyunu gibi düşünmek olmaz. Karşılıklar aynı kanaldan gelebileceği gibi başka kanaldan da gelebilir. Belki hakikaten fedakârlık yapmıştır ama fedakârlığı onun tekamülünü engelleyen olayların telafisine gitmiştir. İllaki karşılık beklemek olmaz. İyilik erdemi temsil ettiği için yapılmalıdır. Mantıki karşılığı bakılmaksızın yapılması gerekir.

Anlayışımızın açık olması tasavvufta çok önemlidir. Tasavvuf erbabı için her şeyin her an olması mümkündür. Problem oluşturmayan ve icat edilen problemleri de çözen insan modeli ortaya çıkar. O da güveni, saygıyı artırmakla mümkündür. Kişide mahfuz olan hazineleştirilmiş varlığı görürsek, abes nesne yoktur:

“Ne ki Allah’tan ayrıdır batıldır.” Lebit söylemiştir.

Gönül tarafını görebilmek mühim. Oradan da irşat, aydınlanma konusu çıkıyor. Her an görme şansına sahibiz. Septikler yani şüpheciler, felsefede öyle şüphecilermiş ki şüphe ettiklerinden şüphe ederlermiş. Şüphe imanın karşıtıdır. İman en çok geliştirilecek şeyse o zaman Kuran’a müracaat edelim. Asr Suresi’ne bakalım;

Öfke

İnananlar diyor, bu da şüphe duymamak, abes nesne görmemekle, dost kaybetmemekle mümkün. Bir kişiyi küçük bir sözünden dolayı kara listeye almak, yargılamak olmaz. Onun açısından duruma bakmak lazım. İlk öfke geçince olaya göz atıp değerlendirmek iyi olur. Tahrip gücü ve isteği öfke anında maksimumdur. Öfkeyi yenemiyorsanız suyla ilişkiye girin. Öfkeliyken konuşmamak en güzeli. Eşyaya zarar vermemek, hareketleri kontrol edecek mekanizmayı oluşturmak lazım.

Gönül Beklemek

Mevlevilikte Allah için zaman ayırmak önemlidir; buna gönül bekleme denir: Boş zamanımı sana ayırıyorum. Tekamülüm için gerekeni bana nasip et. Bütün dikkat gönlün manevi yapısına yöneltilir.

Bütünlük içinde olan yüce kudret düşünülür. Orada hissedilenler mürşitle konuşulur. Ürün kaldırma, gönül kaldırma yani ekilen ekinin hasadının alınmasıdır. Konuşulmasında faydalar vardır. Tekrar konuşuldukça kademe kademe derinleşilir. Allah devamlı ibadeti sever. Nöron havuzunun doldurulması gibi, uyarıların biriktiği havuzda bilgi de karşı tarafa geçer.

Zikretmek için tefekkür için zamana ihtiyaç var, Kur’an’da, “ticaretle meşgul olmaları Allah’ı zikretmelerine engel olmaz” der.

Türk Geçmişi

Avusturya’da arkadaşlarımızın yazdığı kitaplardan, (Yılmaz Öztuna) Türk müziği hakkındadır. Türkler hakkında 6000 yıllık tarih belgesi veriyor. Türkiye gazetesinin baş yazarı 2000 yıllık Göktürk Kitabelerinden öncesine gidemediler diyor.

İkna

Hud Suresinde Cenabı Allah Peygamberine, “Sana bunları anlatmaktan kastımız senin ikna olmandır” der. İkna olan insan endişeye şüpheye atar. İman ortaya çıkar. Can pahasına o yolda gidebilme şerefine ulaşır.

Turgut Baba mahviyetkarlığı, kendini yok edercesine tevazu içinde olmak diye söylerdi. İkna olunmuş konular perçinleştikçe yıkılmaz bir bina oluşur, kişiliği oluşturur. İnandığı zaman inanılan, kendi nefsi için kullanmayan, emin kişi olabilmek bu mertebelerden geçmekle mümkündür. Allah emin insanların sayısını artırsın inşallah.

Günümüzde rahatlıkla bu bilgileri hazmettirici insanların ve bu belgelerin sayısının artmasına ihtiyaç vardır.

Belge dayanak noktasıdır. Tasavvufta seyri sülük gelişimi için delillerin güvenilir elde edilmesi ve binadaki tuğlalar da boşlukların olmaması gerektir. Kaynakları kullanmak gerek, biz belge ile konuşuyoruz. Kanaat sahibi olmanın sonsuzlukla alakalı olduğunu düşünürsek, doğruluk konusu da önemlidir. Geçmişteki temel ne kadar sağlamsa, gelecekteki şüpheye yer vermeyecek şekilde rahmani tecelliye ulaşmak nasip olur.

Vesveseden arınmak lazımdır vesvesesi olanda huzur olmaz. Gününü gün için yaşayan insan modeli geçmiştir. İdealler sonsuza ayarlanır. Tüm insanlığın malıdır. Kâinat için konuşuyorsak yeterlidir. Düşüncelerimizi evren şümul şekilde konuşmamız lazımdır.

Küreselleşme mevcudatın, var olan her şeyin içinde, olmaktır. Galaksi çapında şuura götürür. Bilgi edinmenin limit değeri yoktur.

Ümidi korumak, ümit artırıcı dua mekanizmasını da devamlı çalıştırmak gerekir. Her anda oluşum vardır. Her an Allah’tan tecelli gelir. Ego ile alakalı ise tecelli boynunu büker ve dönerken kaybolur. Tecelli geldiğinde insan gönlüne bakar. Eğer orada zikir varsa, tefekkür varsa Cennette yer yapmaya başlar, gideceği yeri bilirler. Buradan da memnun ayrılacak şartları bilirsek şimdiden sonsuza odaklanma şansımız artar.

Kanıtlanmış uçuyordum rüyamda, mermer büyük bir binada babaannemi koltukta oturuyor gördüm. Vefat ettikten sonra nerede olduğunu hep merak ediyordum rüyamda böyle görünce rahatladım. Babama anlattığımda çok memnun oldu, çevremizdekilere mahallemizde büyük yemekler verdi.

Birinci elden özümsenmiş bilgiler daha sonra endişeleri yok ettiği gibi ikna gücünü de artırır.

Sol imam maddi dünya, Sağ iman manevi dünyayı idare eder.

Fedakârlık yani başkalarının mutluluğu için kendini feda edenler en önemlileri şehitlerdir.

Dünya ve âdem

ikiyi birleştirme anlamı tevhit işaretidir. İkinin birliğindeki birlik önemlidir. Turgut Baba bu şekilde ifade etmiştir. İplik dikmede iki farkı farksızlığa yönlendirme çabası vardır. Aşk ikiyi bir yapmaya sebep olur; cazibedir.

Yakîn

Yakîn ilmi, uzakları yakın etmektir. Uzak olunca bilgiden de uzak kalınır. Yakınlık bilgiyi almak ve yaşamaktır. Birlik düşüncesidir.

Kehf Suresi

Tasavvuf ehlince tavsiye edilen bilgiler vardır. Hazreti Musa ve Hızır aleyhisselam ile aralarındaki geçen olay ve yedi uyurlardan bahseder.

Hazreti Musa’nın yanında Yuşa peygamber olduğu söylenir. Bu arada Yahya Efendi isminde bir veli, Yuşa peygamberi üç gün rüyasında görüyor benim kabrim buradadır, diyor. Belirtilen yere gittiğinde bir çobana rastlıyor, o yere koyunları getirdiklerinde koyunlar üzerine basmıyor. Ve buradan Yuşa peygamberin kabri ortaya çıkıyor.

İlmi Ledün, zanların ötesinde özel eğitimle ulaşılacak bir bilimdir. İrşat edici, ufuk açıcıdır bu bölüm. Kehf Suresinde İkinci bölümde, putperest hükümdardan imanlı kişilerin mağaraya kaçması anlatılır. Mağarada kıtmir isimli köpekleri ile 350 sene uyurlar. Buradaki hikmet 350 sene uyuma imkanının hazırlanmış olmasıdır.

Etiketler: iman-inanç, rebab, şüphe
İlginizi Çekebilecek Sohbet Notları

Hz. Mevlana Yolu

İradeyi kullanıp hatayı engelleyince istiğfarı yaşar hale gelirsiniz. Allah samimiyetinize bakar. Samimiyet iman ile olur. Iman da aklın ikna olmasıyla olur.

Son Podcast
#175 – Kendimizi Sonsuza Göre Akort Etmek

Rahmi Oruç Güvenç’in 13 Ocak 2013 tarihinde Ankara’da verdiği seminerin ses kaydının ikinci bölümü.

Güvenç, Hz. Muhammed, birlik ve var olanın güncellenmesi hakkında sohbet ediyor.